چرا باید از سپتیک تانک استفاده کرد؟

سه شنبه 29 تير 1400
22:04
لوله بازکن

مخزن سپتیک ساده ترین نوع تصفیه خانه فاضلاب تک واحدی است که به طور کلی برای تصفیه فاضلاب جوامع کوچک یا واحدهای مسکونی منفرد استفاده می شود که در آن تصفیه مکانیکی (رسوب گذاری) و تصفیه بیولوژیکی با استفاده از باکتری های بی هوازی به طور همزمان انجام می شود.


مخزن سپتیک


اولین و قدیمی ترین سیستم پیش تصفیه مخزن سپتیک بی هوازی ساده ترین نوع تصفیه خانه واحد فاضلاب است که برای تصفیه فاضلاب ساختمان های کوچک یا واحدهای مسکونی منفرد مورد استفاده قرار می گیرد که در آن تصفیه مکانیکی (رسوب گذاری) و تصفیه بیولوژیکی با استفاده از باکتری به طور همزمان انجام می شود.

تعاریف مختلف مخزن سپتیک

مخزن سپتیک در برخی مناطق به گندنبار نیز معروف است. این قسمت در نقشه های لوله کشی قسمت مهمی از سیستم تهویه فاضلاب در نظر گرفته شده است. برای اطلاعات بیشتر بروی لوله بازکنی در منطقه جنوب تهران کلیک  کنید


مخزن سپتیک یا سپتیک مخزن سپتیک یا مخزن سپتیک مخزنی است که از انتشار فاضلاب جامد به محیط جلوگیری می کند.



به عبارت دیگر ، مخزن سپتیک از طریق فعالیت باکتری های بی هوازی ، زباله های جامد را به فاضلاب مایع تبدیل کرده و از طریق غرق های جذبی به طبیعت می رساند.


مخزن فاضلاب مانند یک سطل زباله عمل می کند که با بسته بندی فاضلاب و رساندن آن به باکتری های بی هوازی ، به درمان فاضلاب مجتمع های مسکونی و ... کمک می کند.


مخازن سپتیک امروزه به طور گسترده ای در ساختمانهای بزرگ مدرن مورد استفاده قرار می گیرند. اما در ایران بندرت مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا آگاهی از فواید آن بسیار کم است.


مخزن سپتیک چگونه کار می کند؟


مخزن سپتیک از یک حوض مستطیل شکل تشکیل شده است که در آن فاضلاب با سرعت کم به طور مداوم جریان می یابد ، به طوری که پس از ورود به انبار ، به دلیل این کاهش جریان ، فاضلاب بخشی از ماده معلق را به صورت رسوب جدا می کند. دست ، انبار خاموش است.


میزان آلودگی فاضلاب خروجی از مخزن سپتیک تقریباً برابر با میزان آلودگی فاضلاب خارج شده از حوضچه های اول اسکان است.


رسوبات با استفاده از باکتریهای بی هوازی به صورت لجن در کف انبار هضم می شود. تخلیه مخزن باید حداکثر یک یا دو بار در سال انجام شود.


چگونه می توان طول انبارها را پیدا کرد؟

طول انبارهای مستطیلی معمولاً از 2 تا 4 برابر عرض آن انتخاب می شود. عمق موثر انبار باید حداقل 1.2 متر باشد. در انبارهای بزرگ ، باید از نظر اقتصادی حدود 2-3 متر انتخاب شود و فاصله سطح فاضلاب تا سقف انبار نیز باید 30-40 سانتی متر باشد.


برای شفاف سازی فاضلاب ، انبارها معمولاً از 2 یا 3 قسمت ساخته می شوند ، حجم قسمت اول دو برابر قطعات زیر انتخاب می شود ، به طوری كه اول از همه نوسانات آب را تا حدودی جبران می كنند ، و دوم اینکه ، مواد جامد بیشتری در آنجا مستقر می شوند.


 


مشکلی که مخزن سپتیک با آن روبرو است !!

یکی از مشکلات سیستم های سپتیک وابستگی به دما است. در بهترین شرایط از نظر دما و مواد آلی ، بازده حذف مواد آلی در سیستم های سپتیک 40 تا 45 درصد است.


به همین دلیل ، گزینه خیلی مطمئنی برای تصفیه یا پیش تصفیه فاضلاب نیست. اما اگر محدودیت های مالی و فضایی وجود داشته باشد ، می توان از سیستم سپتیک استفاده کرد.


کاربردهای مخزن سپتیک


سپتیک تانک یکی از پرکاربردترین سیستم ها در تصفیه فاضلاب به ویژه فاضلاب بهداشتی و انسانی است. مخزن سپتیک مخزنی است که در آن فاضلاب با فرایندهایی مانند ته نشینی ، شناور سازی و تصفیه بیولوژیکی تصفیه می شود.

لوله بازکنی غرب تهران برچسب:https://barchasb.net/tehran/west-area/

از مخازن سپتیک در ویلاها ، مجتمع های اداری و مسکونی ، کارگاه های ساختمانی ، کارخانه های تولیدی و صنعتی ، هتل ها و رستوران ها و همچنین در مجتمع های تفریحی و ورزشی استفاده می شود. به منظور برداشتن گامی بزرگ در جهت بهداشت محیط و انسان.


استفاده از مخازن سپتیک در ساختمانها و سیستم های فاضلاب اکیداً توصیه می شود. زیرا هم به سلامت محیط زیست و هم به سبک زندگی ساکنان آپارتمان کمک می کند.


قسمتهای مهم مخزن سپتیک

برای اینکه بتوانید مخزن سپتیک را تعمیر و کار کنید ، ابتدا باید قسمتهای مختلف آن را بشناسید. اجزای مهم هر مخزن سپتیک عبارتند از:


• قسمت ورودی فاضلاب

• مخزن اولیه آن

• سپتوم سپتوم

ه

• مخزنی که کار شفافیت را انجام می دهد

• گاز زیستی خارج از تهویه

• بخشی از سیستم دفع فاضلاب باقیمانده

 


انواع سپتیک تانک ها

مخازن سپتیک بسته به نوع مخزن به طور کلی به چهار دسته تقسیم می شوند.


• بتن بتونی و پیش ساخته

• آجر (مصالح ساختمانی)

• پلی اتیلن

• کامپوزیت

• فایبرگلاس

• گروه سپتیک تانک

• سپتیک تانک فلزی

 


مهمترین وظیفه سپتیک تانک چیست؟!

با وجود تنوع مخازن سپتیک ، از جمله سپتیک تانک های فلزی ، سپتیک تانک بتنی ، سپتیک تانک پلی اتیلن و انواع دیگر ، وظیفه اصلی سپتیک تانک این است که قسمت مایع فاضلاب را از قسمت جامد و سخت شونده فاضلاب جدا کند.


 


آیا در نحوه کار آنها تفاوتی وجود دارد؟!

اگرچه فرآیند تصفیه آنها مشابه یکدیگر است ، اما هر یک از آنها دارای ویژگی ها و معایبی است که می تواند به عنوان هزینه خرید ، سهولت نصب و استفاده ، سرعت ساخت و اجرای مخزن سپتیک ، دوام ، سطح آب بندی و مقاومت ایستایی در نظر گرفته شود. بدن


 


بهترین نوع سپتیک تانک

در بین این چهار سیستم ، مخزن سپتیک پلی اتیلن دارای ویژگی های بیشتری مانند:


• مقاومت در برابر خوردگی بسیار بالا و دیوارهای مقاوم و سرعت زیاد در ساخت آن

• نصب به دلیل سبک بودن و سهولت حمل و نقل

• نیازی به ساخت محفظه یا دیوار حایل برای سپتیک تانک های پلی اتیلن دو جداره نیست

• سهولت کار و دفع لجن از مخزن سپتیک به لطف دریچه های تخلیه

• بازدید و احتمال جابجایی مخزن سپتیک حتی چند سال پس از نصب اولیه

مخازن سپتیک پلی اتیلن و کامپوزیت چگونه کار می کنند

با ورود فاضلاب از طریق لوله ورودی به مخزن اصلی که بیشترین حجم مخزن را در خود دارد ، مواد معلق و رسوبی متناسب با وزن خود به سمت پایین حرکت کرده و به دلیل فرآیندهای بیولوژیکی ، تجزیه و مصرف در پایین مخزن جمع می شوند. ماده توسط ارگانیسم ها و همچنین تولید بیوگاز حجم این مواد با گذشت زمان کاهش می یابد.


روغن ها و چربی ها نیز به دلیل تراکم کمتری که دارند روی سطح فاضلاب شناور هستند. پس از بالا رفتن سطح فاضلاب در مخزن اولیه و رسیدن میزان فاضلاب به مسیر ورودی به مخزن بعدی ، فاضلاب وارد قسمت یا مخزن بعدی می شود.


در این مخزن ، روغنها و چربیهای باقیمانده یا ذرات بسیار ریز از فاضلاب جدا شده و پساب زلال از مخزن تخلیه می شود.


 


کاربردهای مخزن سپتیک

1- پیش تصفیه فاضلاب بهداشتی واحدهای مسکونی ، مجتمع ها ، رستوران ها برای حفاظت از محیط زیست.


2- حذف ذرات رسوب ، چربی ها و روغن ها در فاضلاب برای جلوگیری از پر شدن سریع چاه های جذب و گرفتگی لوله ها.


3- متعادل سازی و پمپاژ فاضلاب در سیستم های تصفیه فاضلاب از دیگر مزایای مخزن سپتیک است.


 


مکانیسم عملکرد سپتیک

اول از همه ، فاضلاب از طریق لوله ورودی به قسمت اول سپتیک مخزن وارد می شود. این قسمت که با یک پارتیشن از قسمت دوم مخزن جدا شده دارای حجمی برابر با دو سوم از کل حجم مخزن سپتیک است. با ورود فاضلاب به این قسمت اول ، مواد معلق و ذرات خارجی به دلیل وزن بیشتر پایین می آیند و در ته مخزن قرار می گیرند.


 


روغن ها و چربی ها ، چون چگالی کمتری نسبت به فاضلاب دارند ، به سمت بالا حرکت می کنند و به سطح شناور می شوند. تجمع رسوبات در ته مخزن باعث ایجاد توده ای از لجن می شود و میکروارگانیسم ها و باکتری ها در آنجا تکثیر و توسعه می یابند.


 


واکنش های بیولوژیکی که در طی تولید مثل و رشد آنها رخ می دهد باعث تجزیه آلاینده های آلی و تصفیه فاضلاب می شود. انجام این واکنش ها همچنین حجم زیادی از لجن را به بیوگاز تبدیل کرده و از حجم لجن می کاهد. بیوگاز تولید شده ، عمدتا متان ، از طریق لوله خروجی بیوگاز از مخزن سپتیک تخلیه می شود.


سپس پساب حاصل از قسمت اول ، با عبور از مسیر ارتباطی نصب شده در دیواره تقسیم ، وارد قسمت دوم سپتیک تانک می شود.



در این قسمت ، ذرات بسیار کمی چربی و روغن که در فاضلاب باقی می مانند به سطح سطح شناور می شوند. سرانجام ، پساب تصفیه شده از طریق لوله خروجی از مخزن سپتیک تخلیه می شود.


لجن جمع شده

s در مخزن سپتیک باید بعد از حدود دو سال تخلیه شود. در هنگام تخلیه ترجیح داده می شود مقداری لجن در مخزن سپتیک بگذارید.


زیرا این لجن حاوی میکروارگانیسم ها و باکتری هایی است که در تصفیه موثر هستند و تخلیه کامل آنها مدت زمان بیشتری برای راه اندازی مجدد قسمت بیولوژیکی مخزن سپتیک طول می کشد.


 


چه عواملی قیمت مخزن سپتیک را تعیین می کند؟!

قیمت آن به نوع خاک ، قطر لوله و خود مخازن سپتیک بستگی دارد. به دلیل گرانی ها نمی توان قیمت ثابتی برای آنها در نظر گرفت.


اما در صورت نیاز به تهیه لیست قیمت سپتیک تانک می توانید برای بررسی قیمت روز سپتیک تانک با ما تماس بگیرید.


 


چگونه می توان از عملکرد صحیح سپتیک مخزن اطمینان حاصل کرد؟

برای اینکه سپتیک تانک ها با کارایی بیشتری کار کنند ، باید هنگام استفاده از آنها نظارت شود.


بهتر است هر 1 یا 2 سال مخزن سپتیک را خالی کنید. البته تخلیه آن به شرایط کارکرد مخزن و کیفیت و کمیت نوع فاضلاب بستگی دارد.


 


چگونه سپتیک تانک تخلیه می شود؟!

تخلیه و تمیز کردن مخزن با استفاده از پمپ یا ابزار دستی و حتی زهکشی انجام می شود. البته لازم نیست که همه لجن ها برای همیشه تخلیه شوند. زیرا میکروارگانیسم ها در پرتاب ها وجود دارند که باعث تصفیه فاضلاب می شوند.

منبع: لوله بازکنی ونک ☎️ 09199665090 ✔️ لوله بازکنی برچسب (barchasb.net)



[ بازدید : 20 ]
تابلو دکوراتیو توسعه فردی نسلینو وبینو طراح سایت قم آسال تهویه (شرکت تهویه مطبوع در قم) بیگ بلاگ دانلود فیلم هندی کاهش حجم عکس ساخت وبلاگ ساخت ایمیل سازمانی قاب عکس لباس خواب پلکسی رنگی giraffeplanner برسادیس
دانلود فیلم امیر نظری آکادمی هلپ کده مجله اینترنتی رهاکو هنگ درام جارو استخری وی موبایل ال تی پارت summer mocktails خرید ملک در دبی Why is Persian food good
بستن تبلیغات [x]